Op de helft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Tricht - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Tricht - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Wendy van Tricht

Blijf op de hoogte en volg Wendy

12 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo luitjes!

Hier weer even een berichtje van mij. Excuses dat jullie hier zo lang op hebben moeten wachten! In Suriname gaat alles rustig aan en anders verplaatsen we het toch gewoon naar morgen?! Dat is dus ook met mijn verslag gebeurt..

Ik zal jullie eerst op de hoogte brengen van de toestand van mijn oog. Jullie zullen wel in spanning zitten hoe dit is afgelopen (grapje).
Toen ik twee weken terug te horen heb gekregen dat er dus gaatjes in mijn hoornvlies zaten en ik daarom een bacterie in mijn oog heb opgelopen heb ik 4 soorten antibiotica gekregen. Deze heb ik trouw op de vaste tijden genomen waarna mij oog er steeds beter uit kwam te zien. Helaas mocht ik van de dokter niet stagelopen en moest ik rust houden.
Ik heb uiteindelijk twee weken geen stage mogen lopen van hem. Erg balen, want verplicht thuiszitten is ook niet alles. Ik heb ook de leuke dingen afgezegd en ben verstandig thuisgebleven de eerste week.
Ook moest ik geregeld weer terugkomen bij de oogarts, maar het ging steeds beter met mijn oog. De zwelling raakte weg, de tranen stopte, ik kon hem steeds meer open houden. Het bleef alleen wel lang rood en mijn zicht was nog vaag. Na twee weken rust gehouden te hebben en we nu 2,5 week verder zijn kan ik vertellen:
De gaatjes in mijn oog zijn dicht (wat wel even heeft geduurd)
Er zit nog wel een bacterie in, maar deze is minimaal. Ik moet daarom wel mijn antibiotica druppels en zalf nog steeds blijven gebruiken en terugkomen bij de oogarts voor controle.
Ik hou geen blijvende schade over aan mijn zicht!!!
Verder moet ik gewoon voorzichtig doen, op de juiste tijden mijn druppels en zalf indoen, geen lenzen indoen en afwachten.

Vorige week maandag ben ik wel mee gaan vissen. Rustig langs de kant van het water zitten kan er niets met mijn oog gebeuren.
Een Surinaamse man was met ons mee en die heeft toen toch een grote catfish gevangen! Wowh..
Deze hebben wij uiteindelijk die woensdag opgegeten. Die Surinaamse man is een kok (kokkie) en kwam bij een ander huis eten koken waar wij met onze huisgenoten ook waren uitgenodigd. We kregen casavesoep, gemarineerd varkensvlees, rijst, kouseband en rund.
Uiteindelijk zijn Charlotte en ik na het hoofdgerecht (rond half 11) naar huis gegaan want Charlotte moest de volgende dag weer vroeg haar bed uit om stage te lopen En samen uit samen thuis natuurlijk. Er werd nog een toetje gemaakt en ze kregen tussendoor nog een stukje kaaiman vlees te eten. Het scheen wel lekker te zijn.

Donderdagmiddag ben ik met mijn huisgenoot mee geweest naar zijn stageplaats, TANA. Hij geeft hier les, workshops, doet begeleidingsgesprekken en eigenlijk nog veel meer. Ik was toch vrij en wilde dat graag een keer zien. Nou dat was geen probleem. Heel enthousiast werd ik daar ontvangen en welkom geheten. Echt heel leuk om hier een keer langs te mogen komen.

Donderdag zouden we uitgaan bij havanna, maar Wendy was natuurlijk van te voren weer in slaap gevallen en had geen wekker gezet.. Helaas geen havanna avond dus voor mij.

Vrijdag hebben wij een lekkere rustige dag gehad. Zaterdag gingen wij op quad tour. Onze huisgenoten hadden dit zelf georganiseerd en geregeld dus er gingen alleen maar leuke mensen mee!
Om 12 uur vertrokken we vanaf ons huis, wat natuurlijk erg makkelijk was. Oude kleding aan die vies mocht worden want het scheen een helse tocht te worden.
Onderweg nog even wat drank gehaald, lekker muziekje op in de bus en gaan. Aangekomen bij de quads moesten we eerst oefenen om te rijden en te schakelen.
Ik had besloten om mijn oog af te plakken ivm alle stof en troep. Dit vond ik heel jammer want ik heb daardoor maar een klein stukje kunnen rijden, met 1 oog was dit toch te gevaarlijk aangezien ik niet rustig kan rijden op een quad.
Ik ging bij Stef, een huisgenoot achterop. Wauw wat een rit die eerste dag. Stef hield wel van gasgeven en bochten maken en ik vond het ook totaal niet erg om hem aan te moedigen achterop. Wat heb ik gelachen op dat ding! Door zijn rijkunsten vond ik het niet erg om achterop te zitten. Ik heb zelf nog een stuk gereden, super leuk, maar onverantwoord dus heb de zondag maar niet gereden.
Zaterdag aan het einde van de middag kwamen wij bij ons kamp aan. Hangmatten ophangen, eten, zwemmen en wachten tot het donker wordt. Toen het donker was zijn wij weer op de quads gestapt om een avond rit te maken, SUPER LEUK!!
's avonds hebben wij aardig gefeest tot in de vroege uurtjes wat ik zondag ochtend dan ook goed kon merken, pfoee.
Zondag hebben wij weer een hele dag op de quads gereden.
We gingen door plassen en sloten, door de jungle, over het zand en door de duinen, door de modder, over kleine bruggetjes en noem maar op.
In 1 woord fantastisch!! Dit is echt de leukste trip tot nu toe.
We waren heerlijk vlies toen wij terug kwamen en helemaal gesloopt. We hebben met zijn alle nog gegeten (in onze vieze kleding in een restaurant kan gewoon) en daarna kwamen wij thuis.

Afgelopen maandag moest ik weer beginnen met stagelopen. Deze week was veel leuker op de afdeling. Ik kon gezellig praten met het vaste personeel en wist wat ik kon doen zodat ik een eigen taak had.
Ik had dus eindelijk een lekker weekje gedraaid en vond het zelfs jammer dat ik nu naar een andere afdeling ga aangezien ik nu eindelijk mijn draai had gevonden.
Woensdag had ik op de afdeling een reanimatie van een baby meegemaakt.. Heftig hoor! Uiteindelijk heeft het kindje het wel overleefd!

De rest van de week heb ik lekker gewerkt en waren er niet veel bijzonderheden. Einde van de week heb ik mijn tussenbeoordeling gehad en kreeg een voldoende! Ze waren tevreden over mij.

Donderdagavond zijn wij weer uit geweest, super leuke avond gehad. Het was de laatste keer van onze twee huisgenoten Stef en Jens dat ze op donderdagavond uit konden want ze gaan maandag weg hier. Eerst zijn wij mee geweest op de partybus en daarna naar havanna gegaan.

Gisteravond hebben wij heerlijk met onze huisgenoten aan tafel gezeten. Lekker teuten, eten, borreltjes drinken en spelletjes doen. Al met al weer een heerlijke avond.

Vandaag gaan wij naar Nieuw-Amsterdam. Iets toeristisch hier in de buurt dus ik ben benieuwd. Vanavond gaan wij lekker uiteten met onze huisgenoten en daarna geven zij een afscheidsfeestje voor de vele vrienden die ze hier hebben gemaakt.

Morgen mag ik mee naar het Maria Internaat. Hier doen drie huisgenoten van mij vrijwilligerswerk. De meisjes van daar hebben een toneelstuk bedacht met zang en dans, ik mag mee om te kijken. Ik ben heel benieuwd, maar wel erg leuk om ook daar een keer mee te mogen kijken.

Ondertussen duurt het nog 2,5 week voor Roy komt. De tijd vliegt hier. Ik heb wel zo op mijn momenten last van heimwee, maar ik hou het nog vol hoor!!
De taxi is al geregeld, dus ik ga samen met Charlotte, Roy van het vliegveld afhalen.. Het aftellen is begonnen!

Verder heb ik alweer een aantal dingen op de planning dus verveel mij hier niet. Als Roy komt gaan wij eerst oud en nieuw vieren, dan van 6-10 Januari gaan wij een trip doen. We gaan dan naar Voltzberg, Raleighvallen en Blanch-marievallen. Ook willen wij misschien nog een paar dagen vrijwilligerswerk doen in het binnenland. 14 Januari komt Charlotte haar zus. Dan willen wij nog naar White beach, een trip doen maar moeten nog even kijken wat en eigenlijk ook een helikoptervlucht over Suriname! En daarnaast willen wij ze de toeristische dingen hier in de buurt laten zien: Nieuw-Amsterdam, Fort Zeelandia, de palmentuin, de waterkant, het hotel waar wij altijd zwemmen en nog veel meer.

Genoeg te doen dus en jullie hebben weer genoeg gelezen.
Verder gaat het prima met mij. Het weer is lekker zo'n 30 graden iedere dag. De zon zit vaak achter de wolken waardoor ik nog niet erg bruin ben, maar daardoor is de temperatuur wel goed uit te houden. Maandag begin ik met mijn stage op de verloskunde afdeling voor drie weken, spannend dus weer.

Een dikke Brasa van mij!!
XX

  • 24 December 2015 - 23:53

    J,dam:




    Hoi Wendy.
    Wens fijne en gezellige kerstdagen,
    en goede jaarwiseling, maar ter
    afsluiting van je verre reis nog een
    paar mooie vakantie weken.
    gr. de opa van Roy

  • 29 December 2015 - 19:52

    Petra:

    Hoi Wendy,

    Wat een belevenissen. En dan kom je bijna al weer thuis, maar eerst nog even vakantie vieren samen met Roy.
    Raar hè kerst en oud en nieuw bij 30 graden.
    Ik wens je een heel gezellig oud en nieuw, maar zo te lezen zit dat wel goed, en al vast een heel goed 2016 toe.
    Dikke knuffel, Petra.

    en Sjon en Saskia en Marit en Susan natuurlijk. ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

8 weken stagelopen
4 weken reizen

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2016

De laatste maand alweer

12 December 2015

Op de helft

25 November 2015

Week 3

17 November 2015

Twee weken voorbij

05 November 2015

De eerste dagen
Wendy

Ik ben Wendy. 4e-jaars HBO-verpleegkunde student. Voor mijn minor GN ga ik naar Suriname. 8 weken ga ik stagelopen in het Academisch ziekenhuis Paramaribo (AZP) en daarna ga ik nog 4 weken reizen.

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 3584

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: