De laatste maand alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Tricht - WaarBenJij.nu De laatste maand alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wendy Tricht - WaarBenJij.nu

De laatste maand alweer

Door: Wendy van Tricht

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hier eindelijk weer een berichtje uit het nog altijd mooie, gezellige, lekker warme Suriname! (al jaloers? haha)

Het is alweer een tijdje terug dat ik een blog heb geschreven maar ik heb in de tussentijd ook niet veel spannends meegemaakt.. Naja, laat ik zeggen het wordt voor mij allemaal 'gewoon' hier.
Er wordt niet meer zoveel naar mij geroepen onderweg, ik wen al aan het weer, ik heb het soms zelfs koud!! (ja Dennis, ik ga al meer op je lijken;)
Ook wordt het leven hier al gewoon, op mijzelf wonen gaat mij bijzonder goed af moet ik zeggen. Wasje hier, eten koken daar, afwassen, opruimen.. zeg het maar hoor, het kan allemaal.

De 14e ben ik begonnen met stagelopen op de afdeling verloskunde. Op het begin moest ik hier weer erg wennen maar ik moet zeggen dat dat dit keer vrij snel ging. Ik ging vanaf dag een al lekker mijn gang, wat ook erg gewaardeerd werd.
En ja toen zat ik daar mijn eerste dag, met een baby op schoot..
Iedere keer als dat kind bewoog dacht ik: "ik laat hem vallen hoor" ..
Dus vroeg mijn collega's al om hem over te nemen, en snapte er helemaal niks van als mijn collega's met 1 hand een baby vast hielden en er nog mee gingen lopen ook!!
Maar uiteindelijk kan ik jullie zeggen, dit was vrij snel over en zelfs ik kan met een baby op mijn arm rondlopen! Het is fantastisch laten wij maar zeggen.

Uiteindelijk heb ik toch wel weer erg moeten wennen en verbazen over de werkwijze hier in Suriname..

Ik zal jullie in het kort even een verhaal vertellen: Ik heb ik mijn eentje een bevalling gedaan.. En het was ook nog mijn eerste!!
De verloskundige vond het niet nodig om wat vaker bij die vrouw langskomen (terwijl het al haar 6e kind was) en ik stond die vrouw te ondersteunen aangezien er verder niemand bij haar was.. Ook weer heel bijzonder om dat mee te maken.. Op een gegeven moment zag ik ineens een hoofd!!!!
Ik dacht heee, wat moet ik doen?! Dus ik zeg tegen die vrouw: "blijf rustig liggen" Ja inderdaad echt de beste opmerking die je kan maken.
Snel de gang op en om de verloskundige geroepen. Daarna weer snell terug naar die vrouw en floeps.. daar was het kindje..
Ik de navelstreng achter het hoofdje vandaan gehaald en het kindje recht gelegd en toen kwam gelukkig de verloskundige..
Ik snapte er helemaal niets meer van en was in volle verbazing.
Na dit alles ben ik naar de verloskundige gegaan en had ik haar verteld dat ik überhaupt mijn eerste bevalling was, toen kreeg ik als antwoord:
" Nou dan heb je een spannende dag gehad"
Jaaa precies dat is ook zo.. Maar uiteindelijk, het kindje maakte het goed, moeders was dankbaar en ik een ervaring rijker!

Verder heb ik de laatste drie weken het wel leuk gehad op de afdeling verloskunde, maar vond het ook wel weer lekker dat de tijd voorbij was.
Ook heb ik toen niet veel bijzonders gedaan maar alleen maar lekker genoten van de tijd hier in Suriname. Wel weet ik na mijn stage: Ik hoef voorlopig geen kinderen!

En toen was het alweer kerst!
Ik was met Charlotte en Loek thuis deze kerst dus wij hadden voor elkaar cadeautjes gekocht en een gedicht gemaakt. Op kerstavond zijn wij eerst uiteten geweest en daarna hebben wij de cadeautjes uitgepakt en de gedichten voorgelezen. WAUW! Wat een fantastische avond hebben wij gehad, bedankt Loek en Charlotte.

Eerste kerstdag gingen wij koken. 6 gangen diner.. We begonnen met een kipspiesje in eigen gemaakte marinade, vervolgens een zelf gemaakte broccoli soep met spekjes, daarna hadden we een scroppino, om toen van een heerlijk hoofdgerecht te genieten! een varkensrollade gevuld met ham/kaas, met bloemkool, opgebakken aardappels en een zelfgemaakte rode wijn saus. als afsluiter hadden we een appelcrumble met slagroom en het kaasplankje hebben wij wegens overvulling toch echt moeten overslaan. Ja inderdaad een hele hap, we hebben van 5-12 aan tafel gezeten en ontzettend genoten. Oja, we hadden zelfs bij ieder gerecht nog bijpassende wijnen!

Tweede kerstdag zijn wij bij die andere meiden van onze school gaan eten. We moesten allemaal een hapje maken en hebben hier mooi aangezeten. Derde kerstdag hebben wij gekookt bij Surinaamse mensen thuis, een collega van Loek.
Ook moest ik derde kerstdag in de ochtend nog werken zodat ik dan oudjaarsdag vrij had en 30 december mijn laatste dag had.

Nog wat daagjes stage gelopen en ook deze stage weer voldoende afgesloten. Ze waren erg blij met mij.
En de 28e heb ik eindelijk Roy mogen verwelkomen in Suriname. Helaas regende het toen hij hier aan kwam maar daardoor was de temperatuur goed uit te houden voor hem. Ik moest nog twee dagen werken toen Roy hier was dus heeft Loek hem een rondleiding gegeven door Suriname.
Heerlijk hoor om Roy eindelijk bij mij te hebben en mijn avontuur te kunnen delen met hem. Ondertussen is hij hier al goed gewend en heeft hij het erg naar zijn zin!

En toen kwam het.. OUDJAARSDAG IN SURINAME! Wauw hallo, als jullie nog eens geld over hebben.. boek allemaal een ticket naar Suriname met oud en nieuw.
Om 12 uur 's middags begon het in de stad. Pakari festival.. Er worden dan matten afgestoken van winkeliers die 4,5 minuut duren en waar je maar 1 meter van af staat. Wat een herrie maar wat fantastisch om mee te maken. Daarna blijft iedereen in de stad en zijn er overal bandjes die optreden. Iedereen staat op straat, lekker borrels drinken, dansen en genieten. Niets kan te gek hier.
Vervolgens gingen wij door naar een ander gedeelte en rond 20 uur zijn wij met zn alle naar ons huis gegaan. Daar spelletjes gedaan, borrels gedronken, gegeten en lekker genoten om vervolgens het nieuwe jaar in te gaan. We hadden ook nog zelf vuurwerk gekocht, maar wat hier wordt afgestoken allemaal is niet normaal..
27 december beginnen ze met afsteken en nu zijn ze nog steeds bezig. Harde knallen, siervuurwerk het is hier allemaal.
Rond 1 uur zijn wij weer de stad in gegaan, maar daar was uiteindelijk niet veel meer te doen. We hebben nog even ergens geborreld en rond 4 uur zijn wij toen naar huis gegaan. In de avond van 1 Januari hadden wij een feestje met de partyquad. Ook deze avond was weer fantastisch, ik heb weer optimaal genoten.

Gister en vandaag hebben wij niet veel gedaan. Een beetje boodschappen gehaald, aan school gezeten en verder even bijkomen.
Ik kan wel zeggen dat we het nieuwe jaar goed hebben ingeleid.

Morgen heeft Charlotte haar laatste dag op stage en ga ik haar met Roy samen ophalen. Zo kan Roy ook mijn stageplaats nog even zien. Verder zullen wij een rondje stad fietsen en lekker koetelen. Dinsdag gaan we winkelen en woensdag tot zondag gaan Roy en ik op trip. Daar heb ik heel erg veel zin in!

14 januari gaan wij Charlotte haar zus ophalen. 15-18 januari gaan wij op trip naar Apiapaati met zn alle. 20-21 januari ga ik met Roy op zeeschilpadden trip en naar Frans Guyana. 23-24 januari gaan wij op trip naar nickerie en Bigipan.
En dan is het feest over en gaan wij de 26e helaas weer naar huis:(

Zo, genoeg te doen dus zoals jullie zien. Wij genieten hier vollop.

Een dikkekuss,
van mij!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

En allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

  • 04 Januari 2016 - 19:01

    Lilian:

    Weer leuk om te lezen!!!! Blijf lekker genieten
    Dikke kus van ons natuurlijk ook voor Roy.

  • 04 Januari 2016 - 20:41

    Esther:

    Niet veel spannends... Ik vind het nogal wat.
    Wederom leuk te lezen. Geniet er nog even van dit laatste maandje samen met Roy.


    Xx uit een wit Assen

  • 05 Januari 2016 - 01:06

    J.dam:

    wanneer is het in paramaribo nieuwjaar ????
    geniet nog fijn samen en paar weken
    lieve groetjes opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

8 weken stagelopen
4 weken reizen

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2016

De laatste maand alweer

12 December 2015

Op de helft

25 November 2015

Week 3

17 November 2015

Twee weken voorbij

05 November 2015

De eerste dagen
Wendy

Ik ben Wendy. 4e-jaars HBO-verpleegkunde student. Voor mijn minor GN ga ik naar Suriname. 8 weken ga ik stagelopen in het Academisch ziekenhuis Paramaribo (AZP) en daarna ga ik nog 4 weken reizen.

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 1136
Totaal aantal bezoekers 3575

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: